donderdag 9 februari 2017

Creatief met straf

In mijn blog van vorige week 'Kinderen straffen is niet van deze tijd' schreef ik al dat ik het belangrijk vind om mijn kinderen te leren dat hun gedrag niet zonder gevolg is.

Het corrigeren van gedrag is zeker niet makkelijk, maar we kunnen het voor onszelf wel makkelijker maken en jawel, ook leuker!

Hele dagen op de trap
Het geven van straf heeft niets te maken met het verdienen van onze liefde. Juist omdat we van onze kinderen houden willen we hen leren dat bepaald gedrag een positieve uitwerking heeft en ander gedrag een negatieve. We willen het beste voor hen. En daarom is het gewoon nodig om hen te confronteren met hun eigen gedrag. Maar hoe zorg je er nu voor dat je kind niet de hele dag op de trap zit?

Wat ik vaak merk aan mijn dochter is dat ze fases heeft in vertonen van vervelend gedrag. Als het mis is, is het ook goed mis en liefst een aantal dagen achter elkaar. Er is dan echt herrie in huis en op een gegeven moment zat ze langer wel op de trap dan niet. Tot ik een boekje las waarin er werd aangeraden om regels op te stellen samen met de kinderen. En die ook daadwerkelijk op te schrijven en op te hangen, zodat iedereen in huis ze weet. 

Creatief met straffen
Dat heb ik gedaan, ik ben samen met mijn dochter aan tafel gaan zitten met een a4tje en een pen. We hebben opgeschreven wat ik graag zou willen zien en vroeg of ze het begreep. Ook de consequenties die erbij horen staan erbij. En geloof het of niet, maar de helft van de straffen heeft mijn dochter zelf bedacht! Ze heeft er vervolgens hele sprekende plaatjes bij getekend. Dat is vooral erg leuk omdat er ook wat creatieve consequenties tussen zitten. Zo moet ze bijvoorbeeld 2 minuten op de wc zitten (met de klep dicht) als ze vieze praatjes (poep en plas) heeft. Of ze moet haar tong vasthouden als ze die uitsteekt. Ik hoef vast niet te illustreren wat voor plaatje ze daar bij heeft gemaakt. Daarnaast heb ik gemerkt dat de regels uitgesproken positief moeten zijn dus wel:
" Je houdt je tong in je mond"  en niet " Niet je tong uitsteken". 
Uitspreken wat we van onze kinderen verwachten werkt beter dan uitspreken wat we niet van hen verwachten. Sterker nog dit werkt averechts, net als het denken aan die bekende roze olifant. 

Uiteraard moeten er andere regels en consequenties vastgesteld worden naarmate je kinderen ouder worden. Dus het 'bord met regels', om het maar even een naam te geven, is een 'levend' document en mag gewoon aangepast worden als het daar de tijd voor is. Maar ook dan kun je heerlijk creatief zijn. Belangrijk is om erover in gesprek te blijven met je kinderen.

Consequente consequenties
Af en toe merk ik aan mezelf dat ik uit gemakzucht dingen laat schieten. Het is erg makkelijk om de kinderen na het eten even voor de tv te zetten zodat ik de vaat kan doen. Maar als mijn dochter haar kamer niet opruimt, mag ze geen TV kijken 's avonds. De consequentie die we samen gesteld hebben betekent dat ik soms ook aan de bak moet en dus niet de vaat kan doen. Het is daarom erg makkelijk om af en toe wat door de vingers te zien. En dat is juist niet de bedoeling, want ja, consequenties draait om consequent zijn. Als er soms wel, soms geen consequenties aan het gedrag van mijn dochter hangen, dan hebben de regels geen zin. Want hoe weet ze wanneer ze wel en wanneer ze niet de regels moet volgen? Ligt dat aan mama's schema?

Eens in de zoveel tijd pak ik de regels erbij en praten we ze samen even door, zodat we allebei weer scherp zijn. En eerlijk is eerlijk, nu ik mijn blog teruglees is het denk ik weer hoogtijd om de regels erbij te pakken, want ik ben de laatste tijd niet zo consequent geweest geloof ik.

Nu ben ik toch benieuwd... welke creatieve consequenties hebben jullie bedacht?

2 opmerkingen:

  1. Ik kan het niet laten om te reageren. Helaas geen creatieve consequenties, wel een paar bespiegelingen. Helemaal eens met de "consequente consequenties". Maar ook een aanvulling hierop. Tot dusver heb ik een cruciale factor in je blogs gemist. Dat woord wil ik bij deze introduceren: "papa". Kinderen zijn meesters in het uitspelen van ouders tegen elkaar. "Van papa mocht ik het wel ...!" Tja, daar sta je dan. Alle regels die worden bedacht zullen - denk ik - ook de instemming van papa moeten hebben, inclusief de bijbehorende consequenties. Anders blijf je nergens met "je gezag". Vooral in het weekend loert dit gevaar levensgroot.

    Zoals je terecht schrijft is het "A4tje" een levend document. Belangrijk is consequenties te formuleren die voor zowel kind als ouders uitvoerbaar zijn en waarbij je jezelf niet al te hard in eigen voet schiet. Het moet wel leuk blijven! Stel je dochter heeft je lippenstift gebruikt als stoepkrijt, dan kan de regel luiden (positief geformuleerd): mama's make-up artikelen zijn voor eigen (mama's) gebruik. Consequentie als deze regel wordt overtreden: een week lang geen nagellak op (bij je dochter natuurlijk, in de veronderstelling dat ze die wel eens op heeft). Stel dat het een eenmalig incident was, dan kun je jezelf afvragen of deze regel na verloop van tijd moet worden gehandhaafd. Ik bedoel hiermee, als bepaalde regels nauwelijks (meer) worden overtreden, kun je 'm bij de eerstvolgende update schrappen. Anders wordt het A4tje een soort Wetboek van Huishoudelijk Strafrecht. Mijn suggestie zou zijn om het aantal regels niet te groot te laten worden (10 à 15 max). Je zou zelfs kunnen overwegen om voor iedere nieuwe regel een bestaande te laten vervallen. Misschien krijgt je dochter dan het idee dat er ook "groei" zit in haar gedrag. Geen vrijbrief voor je dochter om de vervallen regel meteen maar opnieuw uit te proberen, maar als stimulans van: "hé wat goed, heel fijn dat wij hierover geen discussie meer hebben!"

    Succes met de opvoeding!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Frank, leuk dat reageert ;). En geheel terecht trouwens! Wat betreft het ' papa' gedeelte, ik ga ervan uit dat ook vaders deze blog lezen en zich dus net zo aangesproken voelen als mama's :). Het moeten inderdaad regels zijn die in het hele gezin gelden, anders heeft het geen zin. Wat betreft de hoeveelheid regels, helemaal mee eens. Wij hebben zelf 7 a 8 regels, en deze zijn vooral gericht op algemene dingen. Bijvoorbeeld: Niet brutaal zijn of aan tafel niet klieren (in de grootste zin van het woord). Een aantal regels zijn wat meer toegespitst op de wat hardnekkigere "problemen" zoals het niet opruimen van de kamer. Het gaat er vooral om wat er op dat moment speelt in het gezin, en daarop wordt het a4tje (en niet het handboek) aangepast. Anders ga je inderdaad ontzettend je doel voorbij. Opvoeden moet wel leuk blijven! ;)

      Verwijderen