donderdag 26 januari 2017

Gezond eten begint op school


De eerste weken dat mijn dochter naar school ging gaf ik dapper iedere dag fruit mee naar school. Goh, dacht ik, dat gaat makkelijk, waarom geven ouders eigenlijk koeken mee? Dit is toch veel gezonder en net zo makkelijk?

Juist, dat duurde maar een aantal weken, want toen kreeg mijn dochter door dat andere kinderen koekjes, snoepjes en in sommige gevallen zelfs chips en pakjes drinken mee naar school kregen. Het arme kind kwam daar aan met een flesje water en een appel.

Groepsdruk
Het blijkt moeilijk te zijn ons te verzetten tegen de groepsdruk. Alle kinderen krijgen wat lekkers (lees ongezonds) mee naar school, en het is zielig als jouw kind dat niet krijgt. Ik ben daar een poosje voor gezwicht. Er is ook zoveel te krijgen, van k3-koekjes tot buurman en buurman chocolaatjes. Natuurlijk wil mijn dochter dat ook graag, iedere keer als we in de supermarkt liepen vroeg ze wat nieuws.

Naast de druk die we ervaren van andere ouders en de reclames op tv is er ook de druk die het kind zelf probeert uit te oefenen. Eerst het lief vragen, vervolgens het dreinen en tot slot de theatrale 'ik ben de enige die niets lekkers heeft'. En wees eerlijk, dat ene koekje geeft toch niet?

Eten met aandacht
Ik ben gezond ingesteld en vind het heel belangrijk dat mijn ook kind zo vers en gezond mogelijk eet. Maar ik kreeg vaak het idee dat ik het overdreef door fruit mee te geven naar school. Het probleem is echter dat het daar niet stopt, want het koekje eten ze op als wij er niet bij zijn, dus krijgen ze vaak 's middags nog een snoepje en na het eten een toetje. Om maar te zwijgen van alle traktaties die rondkomen in de klas.

Waarom zouden we dat stuk fruit op school dan juist niet als begin punt nemen?  Het is even moeilijk natuurlijk, want dat gaat heus niet zonder slag of stoot, maar ze leren dan als basis gezond te eten. Het eten en drinken tijdens de ochtendpauze op school is namelijk echt een van de weinige vaste momenten op de dag om bewust (met aandacht) te eten. Natuurlijk mogen ze af en toe een snoepje of iets anders lekkers, maar het eten van gezonde dingen moet de basis vormen. Op sommige scholen mogen kinderen zelfs geen koek of snoep meenemen of hebben ze fruitdagen en koekdagen.

Afspraken maken
Natuurlijk hebben we geen zin om iedere dag te kibbelen met onze kinderen over de snacks op school. Door te zeggen dat fruit gezonder is bereik je niet zo veel op dit gebied, kinderen kijken niet op de lange termijn, ze willen wat ze nu lekker vinden. De sleutel is, zo heb ik ondervonden, afspraken maken. Allebei een klein beetje water bij de wijn doen. Van maandag tot en met donderdag krijgt mijn dochter fruit en water mee naar school. Vrijdag is snoepdag, dan krijgt ze een koekje of iets anders lekkers mee en, als ik het niet vergeet, limonade. Zo hebben we een afspraak waar we ons beide goed bij voelen. Mijn dochter mag 1 keer in de zoveel tijd iets lekker uit zoeken in de supermarkt en ik ben blij dat ze de rest van de week gewoon fruit meeneemt. Ik hoor haar er nooit meer over, hoogstens op vrijdag: "Mam, vandaag is het feest! Ik mag een snoepje mee naar school!"

We hebben hierin nu dus een goed evenwicht gevonden en is de afspraak eigenlijk gelijk een afspiegeling van hoe de rest van ons eetpatroon eruit zou moeten zien: Vaak gezond en af en toe wat lekkers.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten