vrijdag 6 januari 2017

Gezellig laat naar bed of uitgeslapen afwezig

In eerste instantie wilde ik de kinderen (2 en 5 jaar) gewoon lekker op bed laten liggen tijdens oud & nieuw. We zouden naar onze buren gaan om daar te proosten en slaatjes in frietbakjes te eten. Altijd erg gezellig!

Ergens is er dan toch een stemmetje in mijn hoofd wat zegt: " Ach arme kinderen, zij horen er toch ook bij?" Tja waar kies je dan voor? Kies je voor lekker uitgeslapen kinderen die de volgende dag misschien wel boos zijn dat je ze niet wakker hebt gemaakt (onze dochter van van 5 dan)? Of kies je voor kinderen te weinig slaap hebben gehad, maar wel een leuke ervaring rijker zijn.

Geen goed of fout
Eigenlijk is er hierin denk ik geen goed of fout. Sommige keuzes hebben gewoon een keerzijde, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie fout is.

Nu is het ophouden van de kinderen tijdens oud en nieuw maar een kleine beslissing. Maar we kunnen soms zo bezig zijn met proberen 'het goed' te doen dat we niet kunnen genieten van de keuze die we uiteindelijk maken. Altijd bezig met als ik dit doe, dan dat.
Het afwegen van keuzes is natuurlijk goed! Zeker in opvoeden is overdenking en reflectie zeer gewenst (en vaak erg confronterend). Maar als we dan een keuze gemaakt hebben is het belangrijk dat we de keerzijde loslaten en kijken hoe het uiteindelijk uitpakt. Achteraf kunnen we kijken of het de juiste beslissing was en of we het later weer zo zouden doen.

Nacht verstoppertje
Toen we op 31 december zonder kinderen (maar met babyfoon) binnen kwamen, waren de buren redelijk teleurgesteld, want er was zelfs een kindervuurwerk pakketje gekocht. Tja.. ging ik toch weer afwegen, terwijl ik eigenlijk had besloten ze lekker te laten liggen. De helft van mijn avond werd bepaald door nog eens wikken en wegen. Uiteindelijk werd de keuze voor mij gemaakt want iets over twaalven werd mijn dochter wakker en heb ik beide kids gehaald om nog even, op gepaste afstand, te genieten van het vuurwerk. Ze hebben tot 2 uur verstoppertje gespeeld met de buurkinderen, hebben een slaatje gegeten en zijn daarna weer gaan slapen.

De volgende dag? Tja... toen waren ze natuurlijk niet te genieten! Maar eerlijk gezegd vond ik het heerlijk om ze die nacht om me heen te hebben. Zij hebben genoten en ik misschien nog wel meer. Dat er de volgende dag wat meer gemopperd werd, dat was dan maar zo, maar deze herinnering pakt niemand mij (en hen) meer af!

Niet twijfelen
Ik had dus eigenlijk verkeerd gekozen, maar uiteindelijk is het goed gelopen. Het enige wat ik anders had willen doen is niet zo twijfelen aan de keuze die ik had gemaakt, want dat heeft toch een groot deel van mijn avond bepaald.

Dat lijkt me een mooi vernemen voor 2017: Kiezen en niet twijfelen!

4 opmerkingen:

  1. Yogi Bear zei het al: "if you come to a fork in the road, take it". Vrij vertaald: neem een beslissing! Hieraan kun je nog toevoegen: "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". Je kunt altijd nog terugkomen op je besluit als je ziet dat het verkeerd gaat (of anders uitpakt dan gedacht). Eigenlijk zie dit laatste terug in de kwaliteitszorg (officieel de Deming circle): plan - do - check - act. Dit pas je onbewust dagelijks toe bij de opvoeding van je kinderen (= kwaliteit van opvoeden)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog een kleine toevoeging op mijn eerdere reactie. Jij schrijft: "de buren waren redelijk teleurgesteld". Uiteraard heb jij een eigen afweging gemaakt of je de kinderen op bed zou laten liggen of toch ophouden tijdens oud&nieuw. Blijkbaar hadden je buren ook een "keuze" gemaakt, getuige hun reactie (ander verwachtingspatroon). Slechts een vraag aan jou na tweede lezing van jouw blog: heb jij bij jouw reflectie over deze avond jezelf nog de vraag gesteld of jij de buren had moeten polse over het wel of niet meenemen van je kinderen? Het had de duur van jouw twijfel mogelijk kunnen beperken.

    BeantwoordenVerwijderen